Blog

INTERVJU - Tihomir Civkaroski

Napisao Knauf Insulation Srbija Septembar 02, 2021

1. Rekordni rezultati u svim oblastima poslovanja i to u godini globalne pandemije, odličan su način da se obeleži decenija i po rada u Srbiji!

Protekla godina je donela dosada nezabeležene izazove u poslovanju. Pandemija je uticala i utiče na svaku poru društva, pa tako i na Knauf Insulation, globalno i lokalno. Istina je da je 2020. bila jedna od najboljih godina za Knauf Insulation, a razloga za to je nekoliko. Pre svega, pravovremena reakcija na pojavu pandemije i stvaranje uslova za bezbedan nastavak rada; velika fleksibilnost i prilagođavanje poslovnih ciljeva i prioriteta novonastalim uslovima; i naravno – rast tržišta i ogromna potražnja za našim proizvodima u svim segmentima, ali pre svega u stanogradnji i industrijskim objektima. U 15. godini našeg poslovanja u Srbiji, dokazali smo još jednom da smo pouzdan i respektabilan partner na građevinskom tržištu.

2. Početak je bio 2005. godine akvizicijom fabrike u Surdulici. Kako je tekao razvoj Knauf Insulation od tada?

Nemačke kompanije su dokazale da su među najboljim stranim investitorima u Srbiji, a Knauf Insulation nije izuzetak. Kupovina fabrike kamene vune Vunizol u Surdulici 2005. godine bila je strateški potez kompanije Knauf koja je želela da proširi svoje poslovanje u istočnoj i jugoistočnoj Evropi kao regijama sa visokim potencijalom za sprovođenje mera energetske efikasnosti. Restrukturiranje, ulaganja i promene su krenule odmah: 2007. je u potpunosti rekonstruisana proizvodna linija, a kapacitet proizvodnje uvećan nekoliko puta. Godine 2012. ulaže se u pogon za reciklažu i prelazi na upotrebu gasa umesto lož ulja. Prva smo fabrika kamene vune u svetu koja je 2016. uvela jedinstvenu ECOSE tehnologiju koja umesto tradicionalnog veziva koje sadrži formaldehid, koristi bio-vezivo na bazi sirovina iz prirode. Deo svake naše investicije jesu i ulaganja u opremu za zaštitu životne sredine i dodatno poboljšanje kvaliteta vazduha i vode.

Ulaganja u opremu pratila su i ulaganja u ljude – rast i razvoj zaposlenih, briga o njihovom zdravlju i napretku u karijeri je nešto što nam je na prvom mestu. Naše kolege su na tržištu prepoznate kao vrhunski stručnjaci u svojim oblastima, a naša specifična korporativna kultura doprinosi tome da se najbolji kadrovi zadržavaju dugo u kompaniji. 

3. Planirate investiciju od 19 miliona evra u narednoj godini?

Tako je. Deo projekata planiranih tom investicijom već je započet, tako da je u toku izgradnja sistema za prečišćavanje atmosferskih voda koje prolaze kroz fabrički krug, izgradnja dimnjaka od 75m i ugradnja dodatnih filtera za vazduh, priprema terena za gradnju modernog parkinga za kamione. Ostatak investicije će biti realizovan početkom 2022. godine: ugradnja sistema za odsumporavanje, povećanje reciklažnih kapaciteta i dodatno unapređenje proizvodne opreme. Uz ovih 19 miliona evra, nivo ulaganja Knaufa u Srbiji prevazilazi 50 miliona evra.     

4. Slogan "Za bolji svet" opisuje aktivnosti vaše kompanije kojima doprinosite održivom razvoju i društveno-odgovornom poslovanju. Možete li izdvojiti neke akcije na koje ste posebno ponosni?

Održivost u Knauf Insulation-u je kontinuirani proces i sastoji se od niza srednjoročnih i dugoročnih ciljeva, te akcionih planova koji se sprovode u svim našim fabrikama na svetu. Prethodni desetogodišnji ciklus praćenja napretka je završen prošle godine, kada ga je nasledila nova dugoročna strategija održivosti "For A Better World", to jest "Za bolji svet". U osnovi ove strategije su četiri velika dugoročna cilja:  

  • Ljudi na prvom mestu
  • Nulta emisija ugljenika
  • Obezbeđivanje cirkularne ekonomije
  • Stvaranje boljih zgrada

Naše kompletno poslovanje se promatra kroz ove ciljeve. Pomenuću samo neke od konkretnih aktivnosti – kako radimo na sopstvenoj održivosti, ali i kako utičemo na naše partnere i okolinu da budu održiviji:

  • U periodu 2012-2020. reciklirali smo 12,000t kamene vune iz proizvodnog procesa, što je 7,630 tona manje emisije CO2;
  • 7% neiskorišćene i otpadne vune sa gradilišta i stovarišta vraćamo u fabriku i recikliramo – tendencija je da ovaj procenat iz godine u godinu raste;
  • Zahtevamo održivo ponašanje i od naših poslovnih partnera, pa tako 80% kamiona koji prevoze kamenu vunu širom Srbije i regiona imaju EUR 5 i EUR 6 motore, a za manje od dve godine ćemo to zahtevati od 100% prevoznika sa kojima sarađujemo;
  • Deo metalnih i drvenih paleta na kojima se naša roba isporučuje vraćamo u fabriku, repariramo i ponovo koristimo;
  • U odnosu na 2015. godinu, smanjili smo štampanje marketinškog materijala za 53% i konstantno podstičemo partnere na online komunikaciju;
  • Ove godine smo učestvovali u sadnji drveća na desnoj obali Save u Beogradu, a na teritoriji opštine Surdulica smo zasadili preko 300 stabala drveća i preko 500m žive ograde

5. Šta su dugoročni planovi Knauf Insulation u Srbiji?

Deo odgovora se krije u četvrtom cilju naše strategije Za bolji svet – stvaranje boljih zgrada. U prethodnih 15 godina smo radili na kreiranju tržišta i obrazovanju svih ciljnih grupa o važnosti izolacije i energetske efikasnosti. Značajni koraci ka unapređenju energetske efikasnosti su u poslednjih 10 godina urađeni na javnim objektima, pre svega školama, bolnicama, vrtićima, domovima zdravlja. Međutim, stanje stambenog fonda Srbije po ovom pitanju je nezavidno i jedna smo od zemalja sa najvećom potrošnjom energije po m2 u Evropi. Srbiji je potreban ozbiljan program energetske sanacije kuća i višestambenih objekata, poput onih koji postoje u zemljama EU i u našem najbližem okruženju. Knauf Insulation je spreman da bude važan deo tog procesa, koji će zasigurno, jednom kada počne, trajati godinama.

6. Kako je tekao vaš profesionalni put do pozicije na kojoj ste danas?

Nakon studija u Srbiji, Francuskoj i Italiji, karijeru sam započeo u našoj čuvenoj farbrici obuće Koštana u Vranju, na poslovima spoljne trgovine. Potom odlazim na Kipar gde sam vodio jednu kozmetičku kompaniju, a po povratku u Srbiju sam se zaposlio u jednoj stranoj banci. Različita znanja u poslovnoj administraciji i prodaji koja sam sakupio godinama i znanje nekoliko stranih jezika pomoglo mi je da se nađem u međunarodnom gigantu kakav je Henkel, gde se i rodila moja ljubav prema građevinskoj industriji. Odatle sam došao u Knauf Insulation, gde sam poslednjih jedanaest godina na mestu generalnog direktora za zemlje Balkana, Kipar i Maltu.

7. Kojih principa se uvek pridržavate u poslovanju?

Ima ih više koji su protkali moju dosadašnju karijeru. Istaći ću one najvažnije:  

  • Budi pravičan prema kolegama i poslovnim partnerima. I, što bi rekli Anglosaksonci “Walk the talk” iliti – čini kao što govoriš
  • Uvek imaj ambiciozan plan za budućnost organizacije u kojoj radiš i ulaži vreme u aktivnosti koje će doneti dodatne poslove i prihode organizaciji u narednih 3 do 5 godina
  • Promoviši ambiciozne i vredne saradnike a pre svih one koji imaju puno pozitivnih karakternih crta i šire pozitivan duh organizacijom. Pruži šansu svakom i ulaži u razvoj zaposlenih
  • Prepoznaj i priznaj svoje greške ali se svojski potrudi da ih ne ponavljaš
  • Pruži podršku svojim saradnicima kad uvidiš da je neophodno, trudeći se da izbegneš “mikro-menadzment” koliko god je moguće, kako bi im omogućio da se razvijaju i da se osnaže
  • Budi otvoren za nove pristupe u poslovanju i nemoj prestajati da istražuješ nove mogućnosti kao što to čine i mala deca – sa strastvenom znatiželjom i kreativnom maštom

8. Šta su vaši lični ciljevi u profesionalnom razvoju?

Uvek tražim nove izazove u svom poslovnom razvoju i to je ono što me pokreće i daje mi snagu. To može biti više stvari, a jedna na kojoj radim nekoliko godina unazad je liderstvo prema kolegama na višim pozicijama u našoj organizaciji. Vrlo često u velikim organizacijama nije dovoljno da argumentujete neke neophodne odluke, već i da ih potkrepite liderskim pristupom i nadahnućem, kako bi se te, naizgled očigledne odluke, i usvojile na višim nivoima menadžmenta.

Druga stvar koju smatram značajnom za našu organizaciju je da podržim i dalje razvijam kreativni i inovativni duh u njoj, što je opet vezano za srednjoročni i dugoročni uspeh kompanije.

Jednu konstantu koju sebi uvek postavljam za cilj je da sve što radim doprinosi i opštem dobru zajednice i društva uopšte, kao i dobrobiti prirode koja nas okružuje. Za ovu vrstu cilja nekad morate praktikovati dosta upornosti i strpljenja dok to dobro postane vidljivo ljudima koji vas okružuju.

Menadžment Knauf Insulation-a poslednjih godina sve više posvecuje pažnju mentalnom zdravlju i dobrobiti zaposlenih u vidu brojnih treninga i konkretnih akcija. Mogu reći da sam zahvaljujući tome sebi podigao cilj za još bolji lični balans između poslovnog i privatnog života kao i očuvanje ličnog zdravlja i nivoa energije. To je jedini put kako bih mogao da nastavim da doprinosim i organizaciji u kojoj radim i svojoj porodici i prijateljima.

9. Kako provodite slobodno vreme?

Slobodno vreme je pre svega rezervisano za moju porodicu, kao i kod većine ljudi. Rekreativno se bavimo stonim tenisom, tenisom, skijanjem i biciklizmom. Od ove godine imamo i novog člana domaćinstva – patuljastog šnaucera koji je uneo novu dinamiku u naš dom ali i puno dodatne radosti.

Volim da izlazim i družim se sa prijateljima, da čitam i istražujem neke meni interesantne teme. Sedenje pred televizorom zamenio sam slušanjem muzike i meditacijom.