Blog

INTERVJU - Tihomir Civkaroski za časopis TON

By Knauf Insulation Srbija
Septembar 01, 2018

Tihomir Civkaroski može da se pohvali veoma zanimljivom karijerom. Prvo je radio u čuvenoj farbrici obuće Koštana, zatim je otišao u inostranstvo gde je radio u kozmetičkoj industriji, kako funkcioniše bankarski sektor otkrio je radeći u jednoj stranoj banci.

Ulaznica za sektor građevine bio je Henkel, a poslednjih osam godina proveo je na mestu generalnog direktora za zemlje Balkana, Kipar i Maltu u kompaniji Knauf Insulation.

Ekskluzivno za časopis Ton otkrio je zbog čega na tržištu nema kamene vune, kako rešiti ovu situaciju, šta je obeležilo industriju poslednjih nekoliko godina, kao i koji su planovi za naredni period.

Nedavno ste obeležili osam godina rada u Knauf Insulation. Koliko se industrija promenila za to vreme?

Jedna od glavnih promena bila je prouzrokovana svetskom ekonomskom krizom koja se odrazila i na građevinsku industriju u zemlji i regionu. Nakon toga je usledio talas pozitivnih promena – izmene u zakonodavstvu, pre svega u regulativi za energetsku efikasnost objekata. Gotovo u svim zemljama regiona je došlo do pooštravanja, tj. smanjenja vrednosti koeficijenta prolaza toplote (U-vrednost). Samim tim su debljine termoizolacionih materijala značajno porasle. Trenutno, na tržištu je primetan trend udruživanja, što je posledica veće profesionalnosti, posvećenosti i većih ulaganja pojedinih učesnika.

Tokom 2016. god. doneta je nova regulativa vezana za zaštitu od požara. U kojoj meri je to uticalo na vaše poslovanje?

Svedoci smo strašnih požara u Londonu, Kini, Emiratima gde je usled neadekvatne termoizolacije na visokim objektima stradao veliki broj nedužnih ljudi. U mnogim zemljama protivpožarne regulative datiraju iz 70-tih godina prošlog veka, od kada se način gradnje znatno promenio. Zbog svega ovoga je i došlo do izmene regulative u mnogim zemljama Evrope i sveta, pa tako i u Srbiji.

Ove izmene su pozitivno uticale na tržišnu nišu materijala za fasade. Upotreba vune je povećana za nekoliko procenata, ali je to i dalje daleko ispod proseka EU. Razlog za to je životni standard građana, gde se na objektima za koje ne postoji obaveza ugradnje negorivih izolacionih materijala, investitori odlučuju za jeftinija rešenja na bazi gorivih materijala. Bez obzira na to, građani sve više prepoznaju prednosti kamene mineralne vune koja, osim što je negoriv materijal, nudi i odličnu zvučnu zaštitu, trajan je materijal i ima paropropusna svojstva. Dakle, pruža izuzetan životni komfor u objektima gde je ugrađena. Paropropusnost posebno dolazi do izražaja kada imate kvalitetnu stolariju koja savršeno dihtuje – onda vodena para mora da napušta objekat kroz zidove. Ukoliko naiđe na paronepropusan materijal, doći će do kondenzacije i pojave buđi sa unutrašnje strane zidova. Ovoga sa kamenom vunom nema.

U poslednje vreme primetna je nestašica kamene vune. Koji su razlozi takve situacije?

Oporavkom građevinske industrije došlo je do povećane tražnje za kamenom vunom. Naročito se traže proizvodi za termoizolaciju ravnih krovova na novim fabrikama, logističkim centrima, komercijalnim objektima. Slično se dešavalo i pre nekih 10-12 godina kada je tražnja bila enormna, a postojeći kapaciteti nisu mogli da je zadovolje. Nakon toga usledio je pad, kada su čak neki kapaciteti u Evropi zatvoreni. Sada kada je nastupio novi ciklus povećane tražnje industrija nije spremna da odgovori. Nedavno je pokrenut investicioni talas u nove kapacitete kamene vune, ali od odluke do stvaranja kapaciteta, potrebno je da prođu 2 do 3 godine. Inače, radi se o kapitalno intenzivnoj grani, dakle govorimo o izuzetno visokim sredstvima potrebnim za investiciju.

Šta kupci treba da urade da bi se prilagodili takvoj nabavci?

Potrebno je jako dobro planiranje i tesna saradnja sa proizvođačem. Sada dolazi do izražaja lojalnost kupaca iskazana u prethodnim godinama, jer u trenucima povećane tražnje – oni imaju prioritet kod nas. Kako kaže naš narod, sa našim partnerima smo i u dobru i u zlu.

Kada očekujete da će se normalizovati isporuka kamene vune?

Verujem da će proces normalizacije krenuti tek od sredine sledeće godine. Tada će početi da se povećavaju kapaciteti u Evropi shodno najavljenim investicijama, kako od strane Knauf Insulation-a, tako i naših konkurenata. Konkretno, Knauf Insulation investira u izgradnju fabrike kamene mineralne vune na severu Francuske, što će značajno uvećati naše kapacitete u Evropi.

Kakve su procene u vezi sa potrošnjom kamene vune u nerednom periodu?

Građevinska industrija beleži trend rasta u zemlji i regionu, a isto se predviđa i za sledeću godinu. Samim tim, sigurno će rasti i potrošnja kamene vune.

Kakav je u Evropi odnos između potrošnje kamene vune i stiropora u fasadnim sistemima (% učešća)? Kakva je situacija u Srbiji u tom pogledu?

Procene koje imamo iz različitih evropskih zemalja se kreću od 4% do ekstremnih 30% učešća kamene vune u svim tipovima fasadnih sistema. U ventilisanim fasadama je vuna dominantna na svim tržištima sa učešćem između 95% i 100%. Kod sistema kontaktne fasade ETICS, taj procenat je značajno u korist EPS-a i XPS-a. U ovom sistemu je učešće vune između 2% i odličnih 20% - u Nemačkoj i Sloveniji, recimo. Po našim procenama, u Srbiji je taj procenat i dalje na dosta niskom nivou – oko 4-5% što se tiče ETICS-a.

tihomir-civkaroski.jpg

Foto: Dragana Đorović - TON

Gde vidite Knauf Insulation za pet godina?

Knauf kao grupacija beleži verovatno najveći rast na svetskom tržištu, kako organski tako i kroz akvizicije. Dva nedavna primera su akvizicija Armstronga APEC regije (proizvođač spuštenih plafona) i USG-a (vodeći proizvođač gipsanih ploča i sistema u Severnoj Americi). Vlasnici grupacije, nemačka porodica Knauf, su odlučili da veći deo profita svake godine reinvestiraju u poslovanje. Grupacija ima iskustvo od preko 85 godina u proizvodnji građevinskih materijala i fokusirana je na segmente tržišta za koje ima najbolji „know-how“ i resurse, kako bi postali lider ili zadržali lidersku poziciju na tržištima od interesa. Kroz pet godina vidim Knauf grupaciju još bolje pozicioniranu, kroz akvizicije, digitalizaciju i modernizaciju procesa koje će nas učvrstiti na poziciji jednog od lidera u građevinskoj industriji u svetu.

Knauf Insulation je deo velikog sistema. Kako tačno izgleda vlasnička struktura ove kompanije?

Nemačka porodica Knauf je vlasnik Knauf grupacije, a njen deo je i Knauf Insulation. Naše poslovne jedinice na jugoistoku Evrope pripadaju regionu Istočne Evrope.

Koliko ulažete u edukaciju korisnika? Da li organizujete obuke i seminare za njih?

Ovo je segment poslovanja kome posvećujemo izuzetnu pažnju i ulažemo značajne resurse, kako bi edukovali majstore, arhitekte, inženjere i krajnje korisnike. Nažalost, u Srbiji ne postoji institucionalizovan pristup edukaciji građevinskih radnika, pa su taj zadatak na sebe preuzeli proizvođači materijala, poput Knauf Insulation-a. To radimo samostalno ali i u saradnji sa drugim proizvođačima kompatibilnih građevinskih materijala. U porastu je i edukacija putem interneta.

Kreirali smo razne alate, mikro web stranice, tutorijale putem kojih naši korisnici dolaze do neophodnih informacija o našim materijalima i načinima ugradnje. Adekvatna upotreba i stručna ugradnja u skladu sa našim preporukama garantuju performanse koje mi kao proizvođač deklarišemo.

Na koji način distribuirate svoje proizvode?

Uglavnom to činimo preko mreže distributera širom Srbije. Specifična je izolacija ravnih krovova gde se plasman odvija preko kompanija koje se bave instalacijom ovih sistema. Slično je i sa tehničkom izolacijom za industrijska postrojenja. Fabrika kamene mineralne vune u Surdulici postoji 44 godine i imamo svoje tradicionalne partnere.

Da li i gde izvozite proizvode srpske fabrike?

Trenutno izvozimo na 15 tržišta u regionu, ali je to iz godine u godinu podložno promenama shodno potrebama naše grupacije i unutrašnje organizacije snabdevanja.

Radili ste u fabrici obuće Koštana, zatim u kozmetičkoj indistriji, potom u bankarstvu, pa u Henkelu. Čemu su Vas prethodni poslovi naučili?

Svaki korak u mojoj karijeri mi je pružio dragocena iskustva i učenje. U Koštani sam se na početku karijere susreo sa proizvodnim procesima u jednoj velikoj organizaciji od 4000 radnika. Potom sam radio u inostranstvu kao menadžer kompanije za distribuciju vrhunske kozmetike, gde sam stekao znanja o distribuciji i rukovođenju. Kao menadžer u stranoj banci u Srbiji sam izučio procese u bankarstvu koji sa sobom nose visoku odgovornost u odlučivanju. Rad i edukacije na poslednje dve pozicije u multinacionalnim kompanijama su mi pružile dodatna znanja iz oblasti rukovođenja, kontrole procesa, pregovaranja i poznavanja građevinske industrije. To predstavlja i najveći deo moje karijere, poslednjih 11 godina.

Ipak, verovatno najbitnije što sam do sada naučio je ona krilatica „ne čini drugome ono što ne želiš da drugi čine tebi“. To automatski implicira iskrenost, posvećenost, vedrinu i optimizam u poslovanju. Stalno pokušavam sebe da stavim u tuđe cipele kako bih bolje razumeo izazov sa kojim se suočavam i da pronađem najbolje moguće rešenje.

Šta je Vaša prva asocija na reč “uspeh”?

Možda će zvučati kao stereotip, ali uspeh je zaista stvoriti balans i harmoniju između poslovnih i privatnih obaveza. Ukoliko se jedno od ta dva područja razvija nauštrb drugog, vrlo brzo se gubi tlo pod nogama. Za mene su najuspešniji oni ljudi koji su, pored uspešne karijere, uspeli da izgrade i uspešne brakove i zdrave i uspešne porodice. Kada govorimo o uspehu u karijeri, verujem u uspehe timova profesionalnih ljudi i usklađivanje tih profesionalaca za postizanje vrhunskih rezultata. To donosi rezultate koje širi auditorijum apsolutno prepoznaje kao uspeh.

Šta volite da radite u slobodno vreme? Kako se opuštate?

U zavisnosti od raspoloženja i energije koju imam, bavim se raznim aktivnostima u slobodno vreme. Omiljene su one sa mojom porodicom, šetnje, sportovi poput stonog tenisa, plivanja ili vožnje biciklom ili rolerima. Trudim se da nađem vremena i za neka moja interesovanja kao što su čitanje i meditacija. Sve to me opušta i puni energijom za nove poslovne poduhvate i ostvarenja.

Izvor: Časopis TON